lördag 6 november 2010

Agilitytävling i Vörå

Egentligen skulle vi inte tävla, vi har redan tävlat sista gången för i år, två gånger! Men, eftersom Helga inte tycks börja sin löptid (som nu är en månad försenad!) så tänkte jag, att om jag anmäler henne till tävlingen i Vörå så börjar hon säkert sin löptid.


Tänk så fel jag hade! Ingen löptid i sikte.... Bara att packa väskan och dra i väg på agilitytävling. Första bangenomgången började kl. 9. Som domare fungerade Eija Berglund. Ärlig talat, så var jag inte så glad åt domaren. Egentligen skulle vi ha haft en annan domare, men det blev domarbyte.... Äh, bara att bita i det sura äpplet, samla tankarna och göra det bästa av situationen.

A-banan var faktiskt rätt rolig. Inte alls så svår, förutom vårt mardrömshinder, MUREN! Det började dåligt, Helga rev första ribban! Nästa femma kom på A:et. Av någon anledning blev hon osäker för att jag gjorde ett bakombyte på A hindret, och bestämde sig för att svänga om mitt på hindret. Har aldrig hänt förut! Nästa femma kom i samband med ett bakombyte vid en tunnel. VAD har hänt med våra bakombyten?? Nåja, slutade på 15 felpoäng och en 7:e plats. Dock klarade hon muren galant!

B-banan var också den ganska "flytande", idealtiden 47 sekunder. Funderade mycket fram och tillbaka på bangenomgången hur jag skulle styra henne. Prövade olika sätt...funderade igen.... ändrade...prövade på nytt och kom till slut fram till något som kändes rätt bra. Början av banan gick bra, i mitten blev det lite krångel, men inga banfel i alla fall. På slutet tvekade hon vid ingången till tunneln i samband med ett bakombyte, men domaren var på gott humör (eller så såg hon det inte?) för vi kom i mål med en NOLLA!!! JIPPII!! Jag kunde inte tro att det var sant!

Väntade med spänning på resultaten, vägrade tro på att det kunde vara sant förrän jag sett det svart på vitt.. Och visst var det så! Rejält med "undertid", 0-bana och en andra plats! I maxi klassen var det endast 3 ekipage som fick resultat, resten (= 12 stycken) blev diskade. Det gör naturligtvis, att man känner sig liiite duktig ändå. :)


Helga var så lycklig efter prisutdelningen. Hon fick godis, en filt och en HÅRIG leksak som PIPER!!!:) Den fina rosetten brydde hon sig inte i, den fick en nöjd matte hålla för sig själv.

1 kommentar:

Eddie & Dino sa...

Grattis, det var ju superbra! Härligt när nollorna börjar komma :)/Bodil och vovvarna