tisdag 10 juni 2008

Lyckliga spårdamer

Ååå, jag är så glad efter gårdagens spårträning med Helga. Lika glad var också hon, för hon tyckte det var urkul!

Jag började med att göra ett spår i skogen, ca 100 meter långt. För första gången gjorde jag en 90 graders vinkel på spåret och lät det bli ca 20 minuter gammalt. Två pinnar satte jag också ut som hon skulle markera sen.

Hon spårade riktigt, riktigt bra och med passlig fart dessutom. Endast ett par gånger avvek hon från spåret, men märkte snabbt att hon gick fel och sökte sig tillbaka. Vinkeln gjorde hon utan problem, märkte genast att spåret svängde åt ett annat håll. *duktig* Även pinnarna markerade hon helt okej.

Som avslutning på träningen gjorde vi en sökruta (esineruutu) med två på förhand gömda föremål samt ett föremål som vi visade för hunden och hunden fick titta vart vi förde det. Meningen var att hunden bara behövde hämta det föremål som den såg att vi förde. Helga fattade genast vad det var fråga om och började med att markera det föremål som fanns närmast, men tog det ändå inte i munnen. Sen fortsatte hon och hittade det föremål som fanns i mitten av rutan. Hon tyckte väl att det var lite märkligt att det ligger saker utspridda i skogen, så hon bestämde sig för att hämta det föremålet åt mig. Då hon fick beröm för det, så hämtade hon snabbt det föremål hon redan hade markerat. Först till allra sist hämtade hon det föremål som vi visat åt henne. Jag blev minst sagt förvånad över hur duktig hon är. Jag blir lika fascinerad över hur hundens nos fungerar varje gång vi är ute och spårar. Tänk att hon visste att det fanns två andra föremål där också, fast hon inte kunde veta att vi hade satt dit dem eftersom hon satt i bilen under tiden. Dessutom hade jag inte ens rört i föremålen, så hon kunde inte gå efter lukten av mig heller. Riktigt coolt måste jag säga.

Det är första hunden jag har gått på spårkurs med, så det är tur att jag har en duktig hund som tycks veta hur det ska gå till eftersom jag själv är lite bortkommen inom detta område ännu.:)

Inga kommentarer: