lördag 9 maj 2009

Massor att uppdatera

Oj, vad längesen jag har skrivt blogg! Har verkligen inte haft tid att sitta framför datorn nästan alls. Bara snabbt in och kolla e-mail boxen och sen är det full fart igen. Tänk att våren alltid skall vara så här jäktig, full med "hundprogram" i all de valörer.

Vi tränar agility två gånger i veckan, lydnad en gång i veckan, klicker en gång i veckan och på helgerna brukar det bli allt möjligt annat hundprogram. I april gjorde jag och en träningskompis en utflykt ner till Sibbo på privat lydnadsskolning för Jessica Svanljung. Vi fick massor med träningstips och idéer, så vi har nog siktet inställt på att tävla i lydnad i år. Antingen nu i vår (beror på hur långt vi kommer) eller så blir det först till hösten. Vi får se hur det tar sig.

I slutet på april var det dags för hundutställningen i Vasa. Ingen höjdare direkt. Domaren, Natalja Nekrosiene från Lettland, var jätte sträng och delade massor med gult och blått. Endast fyra hundar fick Exc. Vårt resultat blev MG och en tredje plats i klassen. Bedömningen lät så här:

"1,5 years, good size and bone. Excellent head and expression. Good neck and topline. Good length of chest, but should be deeper. Steep in shoulders. Very well angulated behind. Strong feet. Good side movement. Dropped the coat. Nice temperament."

Idag har vi varit på grupputställning i Harjavalta. Vädergudarna var inte på vår sida idag, det ösregnade hela dagen! Så fort vi var klara i ringen slutade det naturligtvis att regna. Kallt, blåsigt och blött. Usch. Domare idag var Christian Stavarache från Rumänien. En lustig typ, men det gick riktigt bra för oss. Resultatet blev Exc, 2:a i unghundsklassen och en 3:e plats bland de bästa tikarna. Vi är mer än nöjda. Nu råkar bedömningen ligga i bilen, så jag kan inte sätta in den, tyvärr. Det får bli en annan gång.

För tillfället pågår mitt projekt att bygga en bur åt hundarna till bilen. Svärfar och T är ute och fixar och donar. Har inte varit och tittat ännu hur det blir, men jag är säker på att det blir bra. Vad skönt det ska bli. Då kan jag äntligen börja ha upp bakluckan då vi är på träning och hundarna kan sitta och vänta på sin tur i bilen.

Nu har jag en något rastlös hund här brevid mig. Bäst att börja avrunda och gå ut med henne innan hon hittar på några hyss.

1 kommentar:

Mrs Sweet Violet sa...

Stort Grattis till helgens tävling, gud vad flitiga ni är.

Kramar ifrån Sverige