lördag 3 juli 2010

Utställningsnyheter från Elmia i Jönköping, Herning i Danmark och Björneborg!

Här kommer äntligen uppdateringen från vår resa via Sverige till Danmark, tillbaka till Åland och hem. Vi började vår resa fredagen den 18.6 med morgonbåten från Åbo till Stockholm. Mest nervös var jag över hur Helga skall klara den långa båtresan då det direkt inte fanns möjlighet att få några behov uträttade. Visst, det fanns en sandlåda på däck som tydligen används mer som askkopp än som hundtoalett och Helga tog stora krokar runt den. Damen klarade dock båtresan alldeles utomordentligt bra, tog det lugnt och sov i buren största delen av resan. Sen körde vi raka spåret till Jönköping där vi hade en liten syuga hyrd. Den låg vackert vid en liten insjö och det fanns fina möjligheter att promenera i skog och mark.

De tre följande dagarna spenderades delvis på hudutställningen i Elmia och delvis "semestrande" vid stugan. Många fina upplevelser och minnen har vi med oss i bagaget! Det var tre internationella utställningar under tre dagar med tre olika domare som stod på programmet. Elmia är verkligen mycket vackert område att ordna utställning på, arrangemangen var utomordentliga och allt löpte smidigt.

Orsaken till att vi åkte utomlands med Helga var väl till största delen för erfarenhetens skull, men visst var det också chansen till att kunna få Cacib som lockade. Denna gång blev det tyvärr inga Cacib, men vi är nöjda med det vi uppnådde och får försöka på nytt en annan gång.

Resultatet från lördagen den 19.6.10 blev 1. pris med Ck, tvåa i klassen och bästa tik 2 samt reserv-Cacib. Domare för dagen var Petru Muntean från Rumänien. Bedömningen låter så här:

"2½ years, very good type, good head and bite, nice feminine expression. Good structure, correct angulations, typical coat and pigment. Good movement."

Söndagen den 20.6.10 fungerade Nils Molin, Sverige som domare. Resultatet blev det samma som föregående dag och bedömningen låter som följer:

"Tilltalande tik. Vackert huvud och uttryck. Mycket bra framparti. Bra kropp, en aning lång i länden. Bra bakbensvinklar. Rör sig vägvinnande. Har en god päls."

Sista utställningsdagen på måndag den 21.6.10 hade vi Denis Kuzelj som domare. Resultatet blev 1. pris med Ck, andra i klassen och bästa tik 3. Bedömning:

"Correct type. Very nice head, dark eyes. Strong stop. Very long neck, excellent body. Strongly angulated. Excellent very stabile hooks. Excellent mover, topline not level when moving."

Efter utställningen i Jönköping styrde vi kosan mot Danmark där vi tillbringade två dagar utan på förhand planerat program och torsdagen vigdes åt världsutställningen i Herning.

I Danmark hade vi hyrt en stuga vid en alldeles underbar camping ute vid vattnet vid Lillabelt. På campingområdet måste hunden vara kopplad hela tiden (av förståeliga skäl..), men strandremsan var allmän så där kunde hunden springa fritt och promenadmöjligheterna var absolut de bästa man kan tänka sig!:)

Tisdagen bestämde vi oss för att spendera på Legoland och naturligtvis fick Helga följa med (hundkulturen i Danmark är helt annan än den vi har i Finland... I Danmark är hunden välkommen med på de flesta ställen.). Legoland är väl värt att se och vi hade en alldeles underbar dag strövandes runt bland alla fina legoskapelser. :)

Onsdagen tillbringades med att bekanta oss med det lilla samhället Middelfart där vår Camping låg och den närliggande staden Fredericia. Vi avnjöt också den bästa glassen någonsin, med grädde och sylt på toppen *yammi*.

Vår camping låg precis brevid ett naturreservat, där avnjöt vid ett antal underbara promenader på utomordenliga vandringsleder med att betrakta hjortar, rävar och vackert havsliv i Lillabelt. Såklart var hunden också välkommen så länge den hölls kopplad. Dock hade Helga nog uppskattat mer om hon fått vara fri, hon tycket hjortarna var jätte spännande och skulle minsann ha satt fart på dem!

På världsutställningen i Herning på torsdagen fick Helga ställa sig i ringen med uppfödaren, Ella. Åh, vilken skillnad! Hon kan helt enkelt inte uppföra sig med mig, men med Ella förde hon sig helt suveränt!:) Resultatet blev endast ett Very Good och där tog det roliga slut för Helgas del, men vad gör det då matte var överlycklig över hur snyggt hon uppförde sig! Någon skriftlig bedömning fick man inte på världsutställningen, endast ett intyg på att man deltagit och en fin pins. Fin upplevelse!:)

Efter utställningen på torsdag hade vi resans största utmaning framför oss, över 1000 km att köra tillbaka till Kapellskär. Det visade sig inte heller vara något större problem, 1050 km avverkades och vi var framme i Kapellskär runt 01-tiden. Sov några timmar i en stuga på Kapellskärs camping och följande morgon togs färjan över till Åland. Där firades midsommar i gott sällskap och med en del nya bekanskaper. Helgas midsommar var helt perfekt då hon fick SIMMA, smaka av godbitarna som blev över efter att vi tvåbenta ätit klart och hjälpa oss leta upp bortkastade pilar (ja, pilkastningen gick inget vidare faktiskt...). De dagar som tillbringade på Åland tog vi det mestadels lugnt, åt gott och bara njöt. På söndag styrde vi sen kosan hemåt igen.

Denna lördag har vi, för omväxlingens skull, tillbringat på hundutställningen i Björneborg. I något skede tänkte jag ställa in det hela, eftersom Helga har tappat all päls och då menar jag verkligen ALL päls! Hon är så naken att huden lyser igenom på vissa ställen. Att anstränga mig för att tvätta de några återstående stråna kändes alldeles för överskattat, så det löste vi med ett dopp och lite tallsåpa. Hihh.

Döm sen om min förvåning då domaren, Zolt Lokodi från Rumänien, för det första ger henne Excellent och placerar henne som etta i öppna klassen! Jisses! Dock var jag säker på att det inte blir någon framgång i bästa tik klassen eftersom domaren var rätt generös med att dela ut Excellent och således var det över 10 tikar som tävlade om bästa tik. Nåväl, småningom plockade han bort en efter en och slutligen återstod en juniortik och Helga! Slutligen blev det så att juniortiken vann och blev bästa tik med sert (det var de verkligen värda!!) och Helga bästa tik 2 med CACIB!!:)) WHOHOO! Då återstår inget annat än att leta sig utomlands igen då....;)

Bedömningen från idag låter så här:
"Very nice skull, excellent eyes and color. Excellent angulations, good hair (!!!) and showquality. Open elbows (?).

Nästa utställning är bordercollie specialutställningen den 31.7. Dock lär denna fröken vara bikinimodell då också så vi förväntar oss ingenting därifrån.

Nästa "happening" för Helgas del är en officiell agilitytävling nästa vecka, den 8.7. Vi fortsätter att njuta av semestern!:)